Jak bylo zjištěno, v současné době se jen u největšího výrobce (Prusa Research a.s.) který má na trhu v České republice přibližně 50 % zastoupení, vyrobí přes 10 000 3D tiskáren s příslušenstvím měsíčně, což, pokud bychom započítali další alternativní dovozy a vývozy jiných výrobců a prodejců, reprezentuje cca 250 000 samostatných 3D tiskových jednotek uváděných v ČR do provozu ročně. Tyto tiskárny při průměrné roční spotřebě materiálu k vlastnímu 3D tisku zhruba 2kg, celkově spotřebují jen u nás cca 500 t plastu ročně. Ten z nejhojněji využívaný je termoplast s názvem PET (Polyethylentereftalát), který je zejména pro své vynikající vlastnosti, zároveň využitý pro výrobu obalů, zejména pak dobře známých PET lahví. Bohužel však nikde na světě, prakticky neexistuje žádný způsob jejich dalšího využití, ani recyklace, šetrné k životnímu prostředí. Z těchto výrobků se tedy po relativně krátké době stává odpad zaplňující skládky komunálního odpadu značným objemem, příp. putujícího do spalovny.
Existující způsoby průmyslové recyklace, ač se stále vylepšují, nejsou nijak ekonomicky či energeticky výhodné. Na začátku jsou nutné, spolu se všemi riziky rozsáhlé investice do zařízení a jeho obsluhy pro:
- shromažďování vybraného (a naprosto stejného) druhu odpadního plastu
- transport
- technologické třídění podle zabarvení a odstranění případných etiket a čištění (mytí)
- drcení a sušení
- tavení a granulace do formy standardního recyklátu, který bude možno mísit s novým plastem pro lisování nových výrobků.
Ovšem při níže popsané recyklaci odpadů na přímo použitelný materiál pro 3D tisk ve vlastní režii všechny výše uvedené položky odpadají. Uživatel si sám provede přípravu vstupního materiálu (použitého PET obalu) pro zpracování ve své 3D tiskárně a to pouze očištěním obalu a jeho vložením do polohovadla slitteru, který jej nadělí na pásku o vhodném průřezu, který je obdobou vstupního materiálu (PET filamentu), na který je 3D tiskárna stavěná.
Pro StartUp jsou nutné tyto kroky:
1) definice projektu tak aby byl vhodný pro finanční podporu ze strany odpovídající instituce (MŽP apod.)
2) určit zdroj pro investice do reklamy (např. s finanční podporou ze strany odpovídající instituce např. MŽP)
3) a nastává aktivita koncového zákazníka, která je:
- zakoupení nebo stavba Slitteru
- sběr vhodných obalů PET a jejich očištění
- vlastní řezání/dělení na pásku suplující filament
4) (následuje vlastní 3D tisk v režii konečného zákazníka a spotřebitele)
Pro rozjezd tohoto projektu (StartUpu) je tedy zapotřebí financování z příslušného, k tomu určeného fondu, příp. podobného zdroje (např. jak výše). S účastí v projektu, vč. navržené odpovídající výšky podílů se samozřejmě počítá. Veškeré postupy, výkresy, nebo prototypy samozřejmě jsou k dispozici
Pro detaily viz.email klienta: vanek.stepover@gmail.com nebo též na tel. čísle 777 111 123